måndag 11 maj 2009

Måndag


Ja nu när man går hemma så har jag provat ett nytt recept på mat. De som jag gjorde idag heter Gyllene låda. Här kommer receptet.



Gyllene låda
½ kg potatis
4 stora morötter
1 kålrot 1 bit selleri
2 gula lökar
3 dl matlagningsgrädde

Sätt ugnen på 175 grader.Skala och strimla alla rotsaker. Strimla löken. Lägg allt i en ugnsfast form och krydda med salt och svartpeppar. Slå sedan grädden över de hela. Grädda ti´lls rotsakerna har mjuknat, ca en timme.

Jag hade inte nå selleri och sen tog jag vanlig grädde. Sen ställde jag upp ugnen på 225 grader, för när de gått en timme så var de inte färdigt.
JA nu ska jag gå och provsmaka. Återkommer om smaken.

Nu har jag smakat på den Gyllene Lådan och den smakade mums, de var kanongott..Kan verkligen rekomenderas.

2 kommentarer:

Paula sa...

Dom lådorna, dom lådorna, goda men vilken tid dom tar på sig att bli färdiga. Vi gör ibland rotsaksgratäng som omväxling till pot.gratäng som man har ibland på vintern., Nu på våren blir det mest grillat, fast fy va kallt vi hade idag på förmiddagen, bara 4 ynka grader
Du kommer väl snart in i vanliga lunken, dvs att du styr din tid själv!
Kram

Anonym sa...

Finska rotsaksgratänger är verkligen flertaligt mums men din låter inte sådum heller DÅ gäller det att hitta en trotjänare att tillverka produkten. Blit nog nit. kram lia